Search Button

ΥΦΑΝΤΙΚΗ

Σίγουρα η θεά Αθηνά θ΄ αγάπησε πολύ τη Λάπηθο γι΄ αυτό και δίδαξε την υφαντική στις γυναίκες της Λαπήθου από τα πανάρχαια χρόνια.

Ο αργαλειός ήταν απαραίτητος σε κάθε σπίτι και δεν ήταν δυνατό να υπήρχε κόρη, παλαιότερα, που να μην ήξερε να υφαίνει.

Η καλλιέργεια του βαμβακιού στους απέραντους κάμπους της Λαπήθου,  αλλά και η εκτροφή του μεταξοσκώληκα βοηθούσαν τις υφάντριες να υφαίνουν βαμβακερά και μεταξωτά σε μεγάλες ποσότητες,  που όχι μόνο χρησιμοποιούσαν στις ανάγκες τους,  αλλά πουλούσαν κιόλας.

Το 1955, όταν η Αθηνά Ταρσούλη, επισκέφθηκε τη Λάπηθο, κατέγραψε 500 αργαλειούς που ύφαιναν ασταμάτητα.Η διαδικασία της ύφανσης ήταν μεγάλη, ανάλογα με την ύλη, δηλ. αν ήταν μαλλί, βαμβάκι, ή μετάξι.

Η ύλη έπρεπε να γίνει «νήμα» αφού περνούσε διάφορες διαδικασίες στο δουλάπι ή το αδράχτι  (ρόκα) και ανάλογα με το είδος της ύφανσης γινόταν το υφάδι (το προσχέδιο) περνώντας τον κατάλληλο αριθμό κλωστής από το χτένι.

Στον αργαλειό (βούφα) θα γινόταν η ύφανση με τα χτένια, τα μακούτζια τα πατήδια και τα άλλα απαραίτητα εργαλεία του αργαλειού.

Υφαίνονταν βαμβακερά άσπρα υφάσματα για σεντόνια, μαντηλιές, εσώρουχα, σαν βάση για κέντημα, ή βαμμένο μαύρο για αντρικές βράκες.  Αλατζιές υφαίνονταν (μαζί με χρωματιστές κλωστές) για γυναικείες φούστες, ανδρικά γιλέκα, ζιμπούνια και άλλα είδη για το σπίτι (πετσέτες κουζίνας, τραπεζομάντιλα κλπ).  Τα ταϊστά υφαίνονταν για σεντόνια πολύ καλής ποιότητας.Τα κουκουλάρικα χρησιμοποιούνταν για ενδυμασίες αλλά και για σεντόνια.

Οι ιταρέδες ήταν μεταξοβάμβακα υφάσματα και χρησίμευαν για αντρικά υποκάμισα, γυναικείες μπλούζες, εσώρουχα, σεντόνια κλπ.  Πολλές φορές με ενδυνάμωση του μεταξιού στην ύφανση χρησιμοποιούντο για  κλινοσκεπάσματα.  Τα ολόμαλλα δίμιτα χρησιμοποιούνταν για βράκες και ζώστρες ή χειμερινά σεντόνια, αφού πρόσθεταν στο μάλλινο νήμα και βαμβακερό.

Η γάζα ήταν λεπτό μεταξωτό υφαντό, ένα από τα ωραιότερα υφάσματα που έχει να επιδείξει η κυπριακή υφαντική τέχνη.  ΄Ηταν κατασκευασμένη η γάζα από λεπτό μετάξι και προοριζόταν για σεντόνια, κουρτίνες, γυναικείες μπλούζες, ανδρικά πουκάμισα και σαν βάση για μεταξωτό κέντημα.  Ήταν το ωραιότερο  μεταξωτό ύφασμα και το πιο ακριβό.  Υφαίνονταν όμως οι γάζες σε μεγάλες ποσότητες στη Λάπηθο και εξάγονταν και στο εξωτερικό.  Τα μεταξωτά της Λαπήθου ήταν γνωστά σε όλη την Κύπρο και πολλοί έμποροι έκαναν χρυσές δουλειές εξάγοντάς τα στο εξωτερικό.

Οι υφάντριες της Λαπήθου, ύφαιναν στον αργαλειό μεταξωτά, δίμιτα, ιταρέδες κ.α. ως το 1974 που η τούρκική εισβολή έκανε και τους αργαλειούς να σιγήσουν όπως και τόσα άλλα.  Κάποιες υφάντριες όμως βρήκαν το κουράγιο και συνέχισαν την υφαντική τέχνη και στην προσφυγιά.

Η υφάντρα της Λαπήθου έφτιαχνε στον
 αργαλειό όλων των ειδών υφαντά

    
    
  • H Εφυαλωμένη Κεραμική της Λαπήθου Στοιχείο της ΄Αυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Κύπρου
    5 Δεκεμβρίου 2016
  • ΛΑΠΗΘΙΩΤΙΚΗ ΔΑΝΤΕΛΑ ΕΠΙΔΟΣΗ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΟΥ ΕΓΓΡΑΦΗΣ
    4 Οκτωβρίου 2016
    
(c) Copyright 2013, Δήμος Λαπήθου Designed and Developed by eBOS Technologies powered by WiseBOS CMS